METODA ZPROSTŘEDKOVANÉHO UČENÍ  

  • Autorem metody zprostředkovaného učení (FIE) je prof. Reuven Feuerstein. Metoda významně ovlivňuje strukturu intelektu žáka a umožňuje mu osvojovat si takové vzorce chování a efektivní strategie, díky nimž dokáže žák později samostatně pracovat s informacemi, se kterými přichází do styku.
  • Metoda je určena pro žáky s dlouhodobou školní neúspěšností, s poruchami učení, poruchami pozornosti apod., které se projevují takto:
    • rychlou ztrátou nově naučených dovedností,
    • potížemi aplikovat naučený poznatek v nové situaci,
    • výrazným kolísáním výkonů ve škole ve srovnáním s výkony podávanými v domácím prostředí,
    • obtížemi s myšlením v souvislostech,
    • neschopností strukturovat, organizovat poznatky,
    • impulzivností v jednání a myšlení,
    • povrchním nebo nepřesným vnímáním,
    • nesystematicou prací,
    • potížemi s orientací v čase/prostoru,
    • nedostatečným hypotetickým myšlením, 
    • sníženou schopností vnímat více zdrojů informací,
    • často volbou neefektivní strategie řešení "pokus - omyl",
    • obtížemi ve vyjadřování myšlenkových vztahů,
    • zablokováním při odpovědi.
 
  • Obecně je metoda využitelná pro celou populaci - tj. od dětí předškolního věku po seniory. V PPP Jičín pracujeme s dětmi mladšího a staršího školního věku.
  • Základním principem programu je práce s Instrumenty - soubory pracovních listů, z nichž každý je vždy zaměřen na určitý specifický kognitivní deficit (např. vnímání prostoru, matematické dovednosti, vizuální porovnávání apod.). Při práci s Instrumenty se však následně rozvíjí celá řada dalších dovedností a předpokladů učení.
  • Program probíhá pravidelně 1x týdně formou individuálních setkání v rozsahu 45 min. Je nutné si zakoupit jednotlivé instrumenty (pracovní listy), se kterými se pracuje. Cena jednoho instrumentu je 120-150Kč (dle jednotlivých druhů intrumentů).